A hajópadló rusztikus, mégis elegáns megoldás, amely kevés törődést igényel és jól bírja a mindennapi igénybevételt. Amennyiben azonban már jelentős kopás jelei mutatkoznak rajta, a hajópadlót érdemes minél hamarabb felújítani.
Érdemes megemlíteni, hogy az élettartam szempontjából kiemelten fontos a helyes lerakás. A nem megfelelően párnafázott, rosszul kiszintezett vagy hibásan rögzített hajópadló könnyen elmozdulhat, ami tartós károsodáshoz vezethet, és később esztétikusan helyreállítani szinte lehetetlen.
Ha megbizonyosodtunk róla, hogy a hajópadlónk felújítást igényel, a munkálatokat magunk is elvégezhetjük. Amennyiben a deszkák repedezettek, helyenként korhadnak vagy erősen szennyezettek, előfordulhat, hogy a csiszolás után sem lesznek megfelelőek, ezért ezeket érdemes inkább felszedni és kicserélni.
A hajópadló felújítását, mint minden hasonló munkát, alapos takarítással kell kezdeni. Ez a lépés biztosítja, hogy a felület megfelelően elő legyen készítve a további munkákhoz. Tisztítás nélkül a por és más szennyeződések miatt a felújított padló nem lesz kellően esztétikus.
Amikor a hajópadló teljesen tiszta és szerkezetileg is megfelelő állapotban van, a felújítás következő lépése a felület csiszolása. Csiszológépet kedvező áron bérelhetünk a legtöbb barkácsáruházban. Kezdjük a munkát egy finomabb csiszolással, hogy előkészítsük a felületet a durvább csiszolópapírok használatára. A csiszolást először a sarkoknál és a falak mentén végezzük el, majd térjünk át a helység középső részére. A géppel mindig a fa szálirányában haladjunk, így érhetjük el a legszebb végeredményt.
A csiszolást követően ismét alaposan portalanítanunk kell a felületet. Lakkozás esetén a következő lépésben alapozót kell felvinnünk a felületre. Miután az alapozó megszáradt, speciális kefével vagy hengerrel vigyük fel vékonyan a lakkot, ami kemény, tükörszerű réteget hoz létre, bár megduzzadhatnak a fa rostjai. Ezt egy finom csiszolás kézi csiszolóval néhány perc alatt eltünteti. Az eredmény pedig egy tartós, vízálló felület lesz.
Ha lakkozás helyett a viaszolást választjuk, a hajópadlót először egy pórustömítésre is alkalmas alapozóval kell átitatni, amely keményebbé és ellenállóbbá teszi a puhafa felső rétegét. Ez a speciális, tejszerű folyadék legalább három rétegben kerül felhordásra, hogy teljesen lezárja a pórusokat. Ezt követően viaszos balzsammal vonjuk be a padlót, majd fényesre polírozzuk.